Terug naar een jaar eerder: Tour of Turkey, eerste etappe. Ewan legt het hier af in de sprint tegen Cavendish. Op dezelfde manier als in mijn vorige artikel kunnen we van beiden het frontaal oppervlak schatten en daarmee ook hun benodigd vermogen bepalen.
De twee klasbakken zijn aan elkaar gewaagd, zoveel is duidelijk. Het benodigd vermogen bij een snelheid van 65 km/u zonder wind, met een luchtdichtheid van 1,2
kg/m3 en een Cd-waarde van 0,707 verschilt nauwelijks. Wie niet sterk is moet slim zijn, moet Caleb gedacht hebben. Op het wereldwijde web zijn foto's te vinden van Caleb in de windtunnel in sprintpositie. Je kunt dus zeggen dat hij er mee aan de slag is gegaan.
Zetten we nu de gegevens van beide foto's naast elkaar komen we tot het volgende:
84 Watt verschil is niet te verwaarlozen. Er zitten uiteraard wel wat risico's aan deze sprinthouding. Hij heeft alle ruimte nodig, want echt stabiel is het niet. Een schouderduw of ander contact met een concurrent kan hij moeilijk opvangen. Hij moet ontzettend goed letten op zijn balans omdat met het lichaamsgewicht zo ver naar voren, het achterwiel makkelijk door zal slippen. Op een aankomst met klinkers zal dit dus niet zo goed werken omdat het achterwiel dan sneller zal gaan stuiteren. Het is dus een zeer specifieke houding, die in de juiste omstandigheden wel winst op kan leveren. Je moet er alleen wel goed op trainen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten