In mijn vorige verhaaltje
bleek de tijdswinst met mijn nieuwe stuur ‘slechts’ 15 seconden te zijn, in
plaats van de door Bontrager beloofde 23 seconden. Nu heb ik enkele aannames
gedaan om tot deze berekening te komen. Hetzelfde geldt zeer waarschijnlijk ook
voor de ontwerpafdeling van Bontrager. Het aantal mogelijke variaties is bijna
oneindig, dus moet je ergens iets aannemen om eventuele berekeningen
uitvoerbaar te houden.
Eerst even terug naar hun claim: “The drag-defying profile of Bontrager's RaceLite Aero Handlebar is proven to save up to 23 seconds per hour over atraditional round handlebar.” ‘To save up to 23 seconds
per hour’ staat gelijk aan: Bespaar tot aan 23 seconden per uur. Het zal hier
dus gaan om een geval van optimale condities. Dat je meer tijd bespaart zal
zeer onwaarschijnlijk, nagenoeg uitgesloten zijn. Dat je minder tijd bespaart
ligt meer binnen de lijn der verwachting. Nu zal ik eens gaan uitrekenen wat de
mogelijke aannames geweest zijn van Bontrager om wel tot de 23 seconden
tijdswinst te komen.
Het gaat nog steeds
alleen om een aerodynamisch stuur ten opzichte van een traditioneel rond stuur.
Tussen de twee gevallen moeten dus alle andere factoren wel gelijk blijven. Dat
er een voordeel te behalen is met een aerodynamisch stuur is wel duidelijk. De
eigenschappen van het stuur (afmetingen, frontaal oppervlak, Cd-waardes) zijn
goeddeels benaderd (om het exact te weten moet je de windtunnel in, de wielerbaan op of een
CFD-analyse erop loslaten) en liggen voor nu vast. Bij mijn eerdere
berekeningen was het aandeel van het stuur in het totaalplaatje van te
overwinnen luchtweerstand niet groot genoeg. Maak je dit aandeel groter, dan is
er ook over het totaalplaatje meer winst te behalen. De andere weerstanden
moeten we dus verlagen door middel van andere aannames om tot een groter
‘weerstands-aandeel’ te komen voor het stuur.
De wrijvingsweerstanden
in de aandrijving en rolweerstand van de banden zijn redelijk constante waardes
en veranderen niet of nauwelijks door harder of langzamer te gaan fietsen.
Benodigd vermogen voor het overwinnen van de luchtweerstand gaat volgens de
formule
PD = ½ ρ * CD * A * v3
Luchtdichtheid blijft
hierbij nog steeds constant. Met de andere waardes kan nog wel wat ‘gespeeld’
worden om tot andere resultaten te komen. Het is duidelijk dat de snelheid de
grootste invloed heeft op vermogenswinst. Nu kunnen we het probleem anders
benaderen door in snelheid te variëren. Dit kunnen we toepassen om het verschil
in benodigd vermogen voor een rond en aero stuur uit te rekenen. Ook kunnen we
voor vergelijkbare snelheden het verschil in benodigd vermogen uitrekenen om 23
seconden sneller te zijn in een uur.
Voor snelheden van 1 tot
en met 12 meter per seconde zijn de verschillen geplot. Voor CdA en
luchtdichtheid zijn eerder aangenomen waardes bewaard gebleven. Ter referentie:
voor het overwinnen van de totale luchtweerstand bij 1 m/s is een vermogen
nodig van 0,23 Watt, welke toeneemt tot een benodigd vermogen van 392 Watt bij
12 m/s. Dit is vanwege de derdemachts-factor van snelheid.
Figuur 1: Verschil in benodigd vermogen om 23 seconden winst te boeken in een uur en verschil tussen een rond en aero stuur bij verschillende snelheden. |
Uit deze grafiek is te
zien dat het verschil dat gemaakt wordt door 23 seconden in een uur sneller te
zijn, nooit kan worden opgevangen door het verschil tussen een rond en aero
stuur. Dit wordt hooguit benaderd voor een snelheid 0 m/s, maar dan kom je nergens.
Het enige wat nu dus nog
overblijft om andere aannames voor te maken is de CdA-waarde van de complete
fietser. De CdA-waarde van het stuur is immers eerder al opgemeten en benaderd.
Vullen we verschillende
waardes voor de CdA in voor de complete fietser, dan is er ergens een punt te
vinden waar het extra benodigde vermogen om 23 seconden sneller te zijn in een
uur precies gelijk is aan de vermogenswinst van een aerodynamisch stuur.
Figuur 2: vergelijking tussen de vermogenswinst door een aerodynamisch stuur en 23 seconden winst in een uur voor verschillende CdA-waardes van de totale fietser bij verschillende snelheden. |
De waarde ligt dus tussen
de 0,24 en 0,26. Exact uitrekenen gaat via de formule:
Wegstrepen en invullen geeft
Met de aanname dat de
CdA-waarde van de fietser en zijn fiets gelijk is aan 0,245 kun je dus 23
seconden op een uur besparen met het wisselen van je ronde stuur door het aerodynamische
stuur van Bontrager.
Nu kun je je afvragen of
dit wel een realistische waarde is. Ter vergelijk, op de website
Cyclingpowerlab is bij een windtunneltest van Carlos Sastre (behoorlijk nauwkeurig wat betreft
het bepalen van CdA) een CdA-waarde gevonden van 0,250.
Nu gaat het hier om een
klein mannetje (1,73 meter) met een volledige tijdritfiets, -helm en -outfit. Voor
een gewone wegfiets ligt de gemiddelde CdA-waardes meer in de richting van
0,30-0,45. Het is dus wel haalbaar, als je ervan uitgaat dat je op je
tijdritfiets een racestuur met opzetstuur zou zetten, snelle wielen steekt en
een tijdritoutfit aantrekt. En niet teveel uit de kluiten gewassen bent.
Leuk dat het Bontrager
stuur dan wel 23 seconden op een uur kan besparen ten opzichte van een
traditioneel rond stuur, maar als je jezelf aerodynamischer op de fiets kunt
zetten en daarmee van de aangenomen CdA-waarde van 0,378 naar een waarde van
0,245 gaat, dan bespaar je maar liefst 486 seconden. Dan is 23 seconden ineens weer een marginal gain.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten