Zweden, het land van
Zlatan, Volvo, Ikea en knäckebröd. En van een mooie zesdaagse etappekoers. Zes
dagen, zes renners, zes verhalen. Een verslag van de eerste drie etappes.
De reis ving aan op een
onmogelijk tijdstip, midden in de nacht van zaterdag, om aan het einde van de
dag aan te komen in het pittoreske Tidaholm. De lange autorit werd onderbroken
door een tochtje per varende badkuip waarmee we naar het Zweedse vasteland
zouden dobberen. Deze manier van reizen is misschien niet de snelste maar wel
veruit de meest comfortabele en werd verzorgd door Melior, Finnlines en J.P.Vis & zn., waarvoor superthanks*.
Na een zeer behoorlijke
eerste nachtrust werd een ontbijt van knäckebröd genuttigd alvorens op de fiets
te springen voor een verkenningsrondje. Door middel van een goede planning
konden in twee uur tijd maar liefst 5 van de 6 etappes verkend worden. Het zien
van het parcours zorgden voor uiteenlopende ambities onder de renners.
Uitspraken als ‘ik kom hier vakantie vieren’ en ‘ik zou hier nooit vakantie
vieren, zo saai is het hier’ tot ‘podium moet haalbaar zijn’ waren op te
tekenen uit de monden van de renners. We zouden wel zien wat de koers zou
brengen.
Etappe 1
De eerste etappe van het zesluik
kan met zijn lengte van 3,2 km onder de categorie prologen geschaard worden,
maar naar Zweedse maatstaven is het een heuse etappe. 1 km heen, 1 km terug,
500 meter klimmen en een stuk vals plat als uitloper waren de ingrediënten voor
een pittige 5-minuten inspanning. Tactisch indelen bleek nogal verschillende
resultaten op te leveren. De benen van Jordi ontploften al toen hij het
startblok afreed, terwijl Jos maximaal heeft gespaard om in de laatste 30 meter
te kunnen sprinten. Timo had wijselijk besloten om deze week zoveel mogelijk te
leren. Waar je het meest van kunt leren zijn je fouten en dus kan Timo achteraf
zeggen dat hij in 3,2 km al ongewoon veel heeft geleerd. Als gevolg van al deze
foutjes, waar we verder maar niet op ingaan, mag hij nu ook stellen dat het de
komende dagen alleen nog maar beter kan. De prestaties lagen verder niet heel
ver bij elkaar vandaan, wat voornamelijk plaatsen in de middenmoot opleverden. De
beste klassering was voor Luuk met een 51e plek, op een kleine halve
minuut van de winnaar. Het vermoeden bestaat dat de Scandinavische
tegenstanders zoveel harder rijden door het eten van veel knäckebröd, dus we
weten wat ons te doen staat.
Etappe 2
De tweede etappe werd
voorafgegaan door een rusteloze nacht, veroorzaakt door een van de renners die
hier later in koers zelf nog het minste last van bleek te hebben. Verdere
details gaan we ook hier niet op in. De etappe over 147 km voerde het peloton door
typisch Zweeds landschap (boom, boom, weiland, boom), over kleine heuveltjes en
een onverharde weg. Daarnaast werden de renners getrakteerd op typisch Zweeds
weer (regen, regen, zon, regen) en sterke, typisch Scandinavische concurrenten
(Vikingen, houthakkers en andere vergelijkbare types). In de eerste omloop van
21 km waren de mannen scherp genoeg om overal bij te zitten maar bleef niks
weg. Wegblijven lukte een groep wel in de tweede ronde, maar nu zonder onze
mannen. Het was lijdzaam toezien hoe de grote ploegen de boel plat legden en de
vogel lieten vliegen. Een goede dag-uitslag konden we dus wel vergeten en ook
het klassement leek zo wel verkeken. Het was nu een kwestie van overeind
blijven en de koers uitrijden. Energie sparen was ook niet onbelangrijk, want
na 3,5 uur koers hadden we minstens zo lang nodig om alle renners, kleding en
materiaal weer schoon te krijgen. Nog 4 dagen, 4 kansen. Maar dan moeten we nog
wel wat meer knäckebröd eten.
Etappe 3
Wederom werden de renners
getroffen door een rusteloze nacht. Een nacht waarin een renner, niet geheel
toevallig dezelfde als in de voorgaande nacht, meende een inbreker te ontwaren
en vol overgave probeerde deze te overmeesteren. Nadat we de kledingtas uit
zijn wurggreep hadden bevrijd en hem uit zijn slaapwandeling hadden gehaald keerde
de rust terug in villa Kakelbont. Een stevig ontbijt werd naar binnen geschoven
om voldoende energie te hebben voor de langste etappe van de week. De langste, niet
alleen vanwege de 186-tal kilometers, maar ook vanwege het tempo. Na wat vroege
schermutselingen (Jos in de eerste ontsnapping, gevolgd door een mooie chasse
patat van Wouter) mocht een groep van 4 wel weg met goedkeuring van ‘de grote
ploegen’. Wat volgde was controle en een dodelijk saai koersverloop, slechts
onderbroken door een paar klimmetjes waarop het afzien was. Vlak voor het
ingaan van de laatste ronde, op het moment dat voorin het peloton gas werd
gegeven, vonden onze Scandinavische vrienden het nodig om een hoopje te maken op
een van deze klimmetjes met als gevolg dat onze vakantieploeg werd gedwongen
tot achtervolgen. Wouter en Luuk wisten de aansluiting nog te maken en in het
peloton te finishen, Timo en Jos waren gezien. Jordi kwam in de finale door
kramp, mogelijk veroorzaakt door de slechte nachtrust, niet meer vooruit. Als u
zich afvraagt waar Mike is gebleven in dit verhaal, die verwarde slechte benen
met een zachte achterband. Timo is inmiddels wel in de top 100 van het klassement beland. Als deze stijgende lijn zich voortzet hebben we over 4 dagen de winnaar in onze ploeg. Helaas nog maar 3 dagen te gaan.
(* copyright L. van der Wal)
Leuke blog, klinkt als een lmooie koers. Waar is Japie met de Kingkorn gebleven of is dat van voor jullie tijd? Veel plezier nog!
BeantwoordenVerwijderen