Giải Xe Đạp Quốc Tế VTV - Cúp Tôn Hoa Sen. En dat elke dag weer, duizend keer herhaald. Dat er in Vietnam
nog wat restanten van het communistische regime te vinden zijn bleek ook wel
tijdens het dagelijks appèl. De eerste keer werden we hier nogal door verrast.
De openingsceremonie bleek vrij uitgebreid, met mooie speeches (in het
Vietnamees, waar echt geen touw aan vast te knopen is) en dansjes. Van de
renners werd daarbij doodleuk verwacht een uur lang als klapvee in de brandende
zon in het gelid te gaan staan, het draait natuurlijk niet om de renners. Prima voorbereiding op een koers.
Dat wij als ploeg uit Laos (ja, u leest het goed) goed voorbereid waren bleek verder wel uit het feit
dat praktisch alle renners met verschillende vluchten arriveerden in
startplaats Da Nang. Niels vond de reis naar de nadere kant van de wereld zelfs
een beetje te kort duren en maakte dus gebruik van extra lange overstaptijden
op Doha en Bangkok om zo 2 dagen reistijd bij elkaar te sparen. Uiteindelijk is
alles en iedereen wel op de juiste plek terecht gekomen en konden we dus gewoon
van start gaan.
De 10 etappes varieerden
qua lengte tussen de 50 en 160 km en waren allemaal vlak. Volgens de
organisatie omdat ze geen bergen hadden. Ik blij, ploeggenoten wat minder. Wie
er vooral gelukkig mee waren, waren de lokale Vietnamese springveren. De
meesten zijn kort van stuk en minstens zo breed als dat ze lang zijn.
Sprinterstypes dus. Bovendien koersen ze volgens het Belgische en/of
nieuwelingen-principe: volle bak demarreren, springen op alles wat beweegt en
zodra je 10 meter voorsprong hebt op het peloton, naar elkaar gaan zitten
kijken en de benen stilhouden.
Etappe 1 was een
criterium op een hotdog-circuit. Wegkomen was dus niet makkelijk en toen het
eindelijk lukte reden de 7 ontsnapten snel een mooie voorsprong bij elkaar.
Gelukkig hadden wij ons mannetje JW mee die zich opofferde om de rest van de
ploeg de wind uit de zeilen te nemen zodat wij het lekker konden aankijken. Dit
was ook wel nodig, want de reis en de 1 uur durende hop bao (Vietnamees appèl)
hadden er goed ingehakt. Dat merkte ook JW, die verder geen potten kon breken
in de finale. Met een derde plek in de pelotonssprint erbij hadden we wel twee
man in de top 10, dus niks te klagen.
Op dag twee bleek het
land toch wel degelijk bergen te bezitten. Gelukkig werden we netjes per bus
aan de andere kant van de heuvel afgezet zodat we de hoogtemeters bespaard
bleven. Er werd zeer aggressief gekoerst in het eerste uur waardoor niemand weg
kwam. De eerste 4 renners in het klassement zaten continue bij elkaar in het
wiel en lieten elkaar niet gaan. Toen uiteindelijk toch een groep van 20 de
benen nam zat de top van het klassement daar dus niet bij. De mannen uit Laos
waren met drie stuks het beste vertegenwoordigd. Niels, JW en mijn persoontje
probeerden de boel draaiende te houden om zo een slag te kunnen slaan in het
algemeen en ploegen-klassement. Dit lukte maar moeizaam en bleek allemaal voor
niks toen de leider in het puntenklassement lek reed en zijn ploeg in een ruk
het peloton weer terugbracht naar de kop van de wedstrijd. In de finale wisten
3 man nog net vooruit te blijven en kwam ik niet verder dan plek 5.
Dag drie gaf weer goede
kansen voor een ontsnapping. Met 160 kilometer voor de boeg was het ditmaal een
stuk sneller wegkomen uit het peloton. Rick en ik zaten erbij toen er wederom
20 man de benen namen. De groep draaide, net als een dag eerder, zeer moeizaam.
Dit kwam vooral omdat er nagenoeg alleen maar knechten meezaten. Blijkbaar
hadden alle ploegleiders dezelfde opdracht meegegeven: probeer mee te zitten en
doe verder geen kopwerk. Het gevolg was wel dat er dus in het peloton nagenoeg
geen knechten meer over waren om het gat dicht te rijden. Na de tweede
tussensprint begon het gerotzooi en was de samenwerking compleet zoek. Rick
maakte hier goed gebruik van en wist met een andere renner te ontsnappen. Ik
kon daarachter wat gaan pokeren en de vlucht beschermen. Al snel waren de
koplopers uit zicht en werd ik in een zetel naar de streep gereden om zo de
derde plek te veroveren. Direct na de finish ging ik op zoek naar Rick om te
horen of hij de winst had gepakt. De verbazing was groot toen ik hem 1,5 minuut
later alleen over de streep zag komen. Hij bleek fout te zijn gestuurd op 5
kilometer van de finish. Een nagenoeg zekere overwinning, een mooie voorsprong
in het algemeen en ploegenklassement door de neus geboord. Het was dus niet zo
vreemd dat ik niet echt kon genieten van mijn overwinning. Pleister op de wonde
was het envelopje met 5 miljoen dong. Instant multi-miljonair.
Etappe vijf was een ode
aan de grote Vietnamese held: een criterium rond Ho Chi Minh square. Net als
het overbekende kapsel zou deze rit kort pittig worden. Nu ik in het geel mocht
aantreden kreeg ik de nummer twee in het klassement als wieltjeszuiger mee. Dit
is iets waar die jongen blijkbaar op heeft getraind, want op alles wat ik
probeerde reageerde hij. Aan de ene kant wel grappig, aan de andere kant
bloed-irritant. Gelukkig waren mijn ploeggenoten bij de les en zat er altijd
wel iemand met een ontsnapping mee om te controleren. Op kop rijden was zo niet
nodig en dus konden we redelijk efficiënt de koers uitrijden. In de finale werd
ik wederom goed naar voren geloodst. Helaas kon ik het nu net niet afmaken en
moest ik genoegen nemen met een tweede plek. Hiermee ware we niet geheel
ontevreden omdat ik met de gewonnen bonificatieseconden weer wat afstand nam in
het algemeen klassement.
De zesde etappe zorgde
voor een weinig spectaculaire openingsfase. Een drietal renners, zonder een van
de onzen, nam de benen en het peloton ging controleren. Er waren nog meer
ploegen die de slag gemist hadden dus het op kop boren konden we uitbesteden.
Alles leek netjes op rolletjes te lopen en de koplopers werden langzaam binnen
gehengeld. Toen we ze bijna te pakken hadden en de kopgroep uiteen viel maakten
een paar renners de sprong vanuit het peloton. Hier zaten we even te slapen en
nu waren de sterke ploegen wel vertegenwoordigd. Voordat we de achtervolging
goed en wel op gang hadden was het al te laat en moest ik de gele trui afstaan.
Nog wel wat punten voor het puntenklassement gered door weer top 10 te
sprinten, maar het was toch wel jammer om zo de leiding uit handen te geven.
Terugveroveren zou een lastig verhaal worden.
Met het inleveren van de
leiderstrui verdween ook de gedeelde verantwoordelijkheid van het mennen van
het peloton. Niels maakte hier gebruik van en sprong mee met de vroege vlucht.
Dat het terugveroveren van de gele trui nu moeilijk zou zijn bleek vandaag door
de kracht van de ploeg(en) van de nieuwe leider. Er was een
samenwerkingsverband tussen 3 ploegen te ontwaren. De knoflookjongens (sponsor
OGarlic) mochten het eerste kwart van de achtervolging voor hun rekening nemen,
wat neerkwam op vooral tijd verliezen op de koplopers omdat hun kruissnelheid
begrenst leek op 40 km/u. Daarna nam AGPPS (met onder andere mijn plakplaatje)
het over, zodat de ploeg van de leider (inclusief 3 rappe mannen) het in de
finale kon afmaken. De ontsnapping van vandaag was dus wel gedoemd te
mislukken. De finale was wel uitermate boeiend want in de laatste 500 meter
zaten twee haakse bochten. Omdat iedereen hier graag als eerste doorheen wilde
was het een spervuur aan demarrages op zeer hoge snelheid binnen de laatste 3
km. Echte controle ontbrak en dat kostte mij de kop. Geen potten kunnen breken,
wel weer top 10.
Ook etappe 8 had een boeiende
finale met een wirwar aan bochten in de laatste 3 km. Voordat we daar kwamen
moest er echter wel weer de obligate kansloze ontsnapping van de dag weg
rijden. Ditmaal met onze ‘good old’ Lex erbij. De leidersploegen hadden het
jammer genoeg wel weer goed uitgekiend en Lex werd als laatste ingerekend op
zo’n 6 km van de meet. Na een dagje in het laatste wiel van het peloton te
hebben gezeten hadden de mannen uit Laos nu wel voldoende energie gespaard om
een sterke finale te kunnen rijden. Ik werd optimaal gepositioneerd en uit de
wind gehouden. Met 200 meter te gaan kon ik uit het derde wiel mijn sprint
beginnen en al snel liep ik in op de renner aan kop. Helaas zag ik een hobbel
in de weg over het hoofd, waardoor mijn achterwiel opwipte. De zwieper die mijn
fiets hierdoor maakte zorgde ervoor dat ik uit mijn pedaal schoot en de
overwinning op mijn buik kon schrijven. Gelukkig wel overeind gebleven en snel
weer ingeklikt, maar het kwaad was al geschied. Een gevoelige tik, want ik had
hier het puntenklassement al kunnen beslissen.
In nagenoeg alle etappes
kwamen we onderweg wel bordjes tegen met daarop het aantal kilometers tot
Hanoi. Aangezien dit onze eindbestemming moest worden was het leuk om af te
kunnen tellen. Vandaag zouden we dan eindelijk in Hanoi aankomen. Één lange
rechte weg, eenvoudiger konden ze het niet maken. Zelfs Rick kon hier de weg
niet kwijtraken. Om het de leidersploegen (ja, ze werkten nog steeds met 15 man
samen) nog een beetje lastig te maken ging er vandaag een kopgroep van 13 rijden
met daarbij JW en Rick om het tempo hoog te houden. Het bleek achteraf trekken
aan een dood paard, maar niet geschoten is altijd mis en je weet nooit hoe een
koe een haas vangt. Erg veel ruimte kregen de jongens niet en zoals gezegd was
de samenwerking in de kopgroep ver te zoeken. Niet geheel verrassend werden de
mannen dus in plukjes opgeraapt naarmate de finish dichterbij kwam. De finale
was ditmaal niet heel spannend: afsprinten op een snelweg. Weer werd ik goed
geplaatst door mijn ploeggenoten, wat een nipte tweede plek opleverde. Nog
steeds in het blauw, maar nummer twee kwam nu akelig dichtbij.
Het beloofde dus een waar
spektakel te worden in het afsluitende criterium. De plaats van handeling was
wel briljant gekozen: rondom Hoan Kiem lake, een van de toeristische
hoogtepunten van Hanoi. Het was dus niet vreemd dat er best wat publiek op
afkwam. Daarnaast werd de hele wedstrijd (ook al was het maar 50 km) live op
Vietnamese televisie uitgezonden. De doelen voor vandaag waren duidelijk: behoud
van de puntentrui, derde plek in het algemeen klassement en het liefst ook nog
de dagzege erbij. Het werd ons niet makkelijk gemaakt, want mijn grote rivaal
voor deze drie doelen had ook meerdere ploegen voor zich werken. De eerste
tussensprint deed het peloton al bijna in stukken scheuren. Mijn positionering
en snelheid was wel goed, maar toen ik erlangs probeerde te komen werd ik
vakkundig klemgereden. 1-0 voor de tegenpartij. De tegenpartij bleek ook niet
vies van gemeen spel. Lex werd het stuur uit zijn handen geslagen met een
valpartij tot gevolg. Door deze intimidatie waren wij als ploeg toch even goed
geschrokken. Het peloton liet verder niet toe dat er iemand weg reed, dus ook
in de tweede tussensprint mocht ik vol aan de bak. Hier redde ik het niet en
werd ik tweede. 2-0 voor de tegenpartij. De derde plek in het algemeen
klassement was dus wel min of meer zeker (2-1), maar voor de puntentrui moest
ik nu voor mijn rivaal eindigen in de eindsprint. De finale was werkelijk waar
snoeihard (55 km/u gedurende 2 minuten) en een groot gevecht om de juiste
positie. Hier kwam ik niet lekker uit en de benen waren inmiddels ook niet zo
fris meer. De winst in de etappe ging naar mijn grote rivaal (3-1), evenals het
puntenklassement (4-1). Knockout.
De wedstrijd eindigde dus
in een teleurstelling. Niet alleen het verlies van de puntentrui, maar ook de
manier waarop er gekoerst werd gaf een rotgevoel. Je gaat in je hoofd terug
naar de momenten waar je punten hebt laten liggen. Dat waren er niet veel, want
ik eindigde alle etappes in de top 10. De grootste gemiste kans was dan wel
toen ik uit mijn pedaal schoot in etappe 8. Als afsluiter was er dan nog wel
een mooi tv-gala, waar alle prijswinnaars als helden gepresenteerd werden. Toch
een beetje ‘big in Vietnam’. Het sloot wel aan bij hoe we de twee weken in
Vietnam ervaren hebben: enthousiasme van het publiek, een fijne atmosfeer en prima
georganiseerd. Alles bij elkaar opgeteld kunnen we als ploeg wel tevreden
terugkijken. We hebben ons goed laten zien in de koers, twee keer winst, twee
keer tweede, 5 puntentruien en twee leiderstruien. Kon minder. (© 2016 Rick Nobel)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten