In mijn vorige verhaaltje
bleek de tijdswinst met mijn nieuwe stuur ‘slechts’ 15 seconden te zijn, in
plaats van de door Bontrager beloofde 23 seconden. Nu heb ik enkele aannames
gedaan om tot deze berekening te komen. Hetzelfde geldt zeer waarschijnlijk ook
voor de ontwerpafdeling van Bontrager. Het aantal mogelijke variaties is bijna
oneindig, dus moet je ergens iets aannemen om eventuele berekeningen
uitvoerbaar te houden.
Eerst even terug naar hun claim: “The drag-defying profile of Bontrager's RaceLite Aero Handlebar is proven to save up to 23 seconds per hour over atraditional round handlebar.” ‘To save up to 23 seconds
per hour’ staat gelijk aan: Bespaar tot aan 23 seconden per uur. Het zal hier
dus gaan om een geval van optimale condities. Dat je meer tijd bespaart zal
zeer onwaarschijnlijk, nagenoeg uitgesloten zijn. Dat je minder tijd bespaart
ligt meer binnen de lijn der verwachting. Nu zal ik eens gaan uitrekenen wat de
mogelijke aannames geweest zijn van Bontrager om wel tot de 23 seconden
tijdswinst te komen.