woensdag 13 april 2016

De zoektocht naar 8 extra seconden

In mijn vorige verhaaltje bleek de tijdswinst met mijn nieuwe stuur ‘slechts’ 15 seconden te zijn, in plaats van de door Bontrager beloofde 23 seconden. Nu heb ik enkele aannames gedaan om tot deze berekening te komen. Hetzelfde geldt zeer waarschijnlijk ook voor de ontwerpafdeling van Bontrager. Het aantal mogelijke variaties is bijna oneindig, dus moet je ergens iets aannemen om eventuele berekeningen uitvoerbaar te houden. 

Eerst even terug naar hun claim: “The drag-defying profile of Bontrager's RaceLite Aero Handlebar is proven to save up to 23 seconds per hour over atraditional round handlebar.” ‘To save up to 23 seconds per hour’ staat gelijk aan: Bespaar tot aan 23 seconden per uur. Het zal hier dus gaan om een geval van optimale condities. Dat je meer tijd bespaart zal zeer onwaarschijnlijk, nagenoeg uitgesloten zijn. Dat je minder tijd bespaart ligt meer binnen de lijn der verwachting. Nu zal ik eens gaan uitrekenen wat de mogelijke aannames geweest zijn van Bontrager om wel tot de 23 seconden tijdswinst te komen.

maandag 11 april 2016

Teleurstellende Thuiswedstrijd

Mijn eerste Hollandse koers van het jaar, thuiswedstrijd Omloop van de Glazen Stad, is uitgelopen op een deceptie. Eigenlijk heb ik nog helemaal geen zin om erover te schrijven, maar misschien dat ik op deze manier de teleurstelling een beetje kan verwerken. 
Foto: Harfoto.nl

donderdag 7 april 2016

Koersritme

De voorbereiding zit erop, het seizoen vangt voor mij nu ook aan. Aanstaande zondag is mijn eerste grote doel van dit jaar, de Omloop van de Glazen Stad. Een koers die mij wel ligt en bovendien als thuiskoers aangemerkt kan worden. Extra motivatie dus om hier wat moois te laten zien. Nu heb ik alleen nog wat twijfel over hoe ik al dat klimwerk onder de Spaanse zon heb verteerd.

woensdag 6 april 2016

23 seconden winst! (of toch niet?)

Laatst heb ik een nieuw stuur aangeschaft voor op mijn racefiets. Niet omdat ik ontevreden ben met mijn oude stuur, want die pakt heerlijk beet, is stijf genoeg en zorgt dat ik in de juiste houding kan zitten. Wat dat betreft was er geen reden om verder te kijken naar een ander stuur. ‘Marginal gains’ zijn de toverwoorden die rondzingen in het huidige topwielrennen en ik heb maar eens gekeken waar die voor mij te behalen zijn.


zondag 27 maart 2016

Just say hello


As I'm staying here in Girona with Campo Bicicleta for about one and a half month, I got plenty of time to discover why this place attracts so many professional cyclists. To be honest, to uncover most of the upsides this place on earth has to offer to the avid cyclist, you don't really need more than a week.

zaterdag 19 maart 2016

45e Trofeo Joan Escola

Nu zijn we echt los. Geen trainingskoers meer, maar voor het echie! En ook niet zo’n vlak, simpel vierkantje zoals bij mijn vorige bericht, maar een serieuze omloop met ook wat klimwerk erin verstopt. Nouja, verstopt…

zondag 6 maart 2016

Cuántas flechas?

Zo, de eerste serie trainingskoersen zitten erop. Hier vlak bij Girona, in het pittoreske (lees: uit oude ruïnes bestaande) Peratallada, worden in het vroege voorjaar wekelijks trainingswedstrijden georganiseerd. Ondanks het vreemde tijdstip dat de organisatie heeft uitgekozen, namelijk een doordeweekse woensdag, stikt het hier toch elke week van de fanatieke wielrenners (lees: werklozen en ander volk dat niks beters te doen heeft op een woensdagochtend). Zo ook ik dus. Een verslag van de koers van afgelopen woensdag 2 maart.